Fairlight CMI herontdekt met de CMI V van Arturia

De CMI V is een softwarematige reproductie van de Fairlight CMI die in 1979 op de markt werd gebracht door de Aussies Peter Vogel en Kim Ryrie. De Fairlight...

De CMI V is een softwarematige reproductie van de Fairlight CMI die in 1979 op de markt werd gebracht door de Aussies Peter Vogel en Kim Ryrie. De Fairlight CMI was wat men nu zou omschrijven als een “sampler/workstation met toetsen en lichtpen”. Het was voor die tijd (10 jaar voor de eerste PC) een revolutionair apparaat.

Stevie Wonder was één van de eerste muzikale sterren die een CMI kocht.

Het was een kostbaar systeem met een prijskaartje van $50,000 tot $100,000. Daarvoor kocht je in die tijd een forse woning.
Er zijn er uiteindelijk wereldwijd 300 verkocht waarvan vier aan Nederlandse afnemers, waaronder de bekende Rick van der Linden (Ekseption).

Met de CMI V (dus zonder “Fairlight”, op welke naam waarschijnlijk rechten rusten) heeft Arturia een primitieve sampler/workstation omgetoverd tot een moderne en vernieuwende workstation die als software rust op de rekenkracht van de Mac-, Windows- en Linux PC’s van deze tijd.

Volgens Arturia geeft deze CMI V dezelfde creatieve mogelijkheden als de MTV sterren uit de jaren 80 hadden, maar heeft ook veel verbeteringen en uitbreidingen, waaronder een “additive synthesis engine” en veel nieuwe modulatie mogelijkheden.
Een instrument kan worden gemaakt door sampling of additieve synthese (waaronder spectrale synthese). Er kunnen tot 10 digitale instrumenten tegelijk worden gemixt, gelaagd, geplitst en gesequenced.

Het pakket bevat de 600 presets uit de originele CMI plus nog 360 bedacht door de Arturia ontwerpers.

Uiteraard is de CMI V te gebruiken als VST, VST3, AU of AAX plugin of als standalone.

Zie de CMI V clip bank voor gebruikers die in de jaren 80 hits scoorde met de Fairlight CMI:

Bron (deels parafrase): arturia.com

Gesponsord:

Catagorien
Audio
Gesponsord:

Gerelateerd